מה ההבדל בין תאורת שטיפה, ספוט ובים?

עולם התאורה לאירועים מאוד מגוון, ומציע הרבה פתרונות, המתאימים למקומות ומצבים שונים. המטרה שלנו היא לבחור את גוף התאורה הכי מתאים שמשיג את האפקט המשמעותי ביותר לחלל.

היום יש לנו הרבה אפשרויות לבחירה ממספר רב של הפנסים שנוכל לרכוש, כמו כן, יש המון מילים מקצועיות מהז’רגון של תאורה שאיננו מבינים, אבל אם נלמד להבין אותן, נוכל להבין את משמעות הבחירות שלנו. למזלנו, ניתן לאחד בכמה קטגוריות את סוגי גופי התאורה – תאורת שטיפה, תאורת ספוט, ותאורת בים.

תאורת שטיפה

אלו גופי תאורה שמאוד נפוצים באולמות גדולים, ויכולים להיות מפנסים PAR פשוטים ועד לפנסים משוכללים. פנסים אלה אופייניים בפשטותם ותפעול קל. כאשר יש צורך באור פשוט, בהיר, תאורה, תאורת שטיפה היא הכי מתאימה. גופי תאורה אלה יהיו טובים ביותר ביצירת שטיפת אור נעימה ואחידה, למשל לבמה.

ראוי לציין שלמרות שגוף תאורה יחיד לא ייתן לך שליטה מלאה על כל המקום שאליו האור שלך מגיע, זה אפשרי ליצור תרחישים שונים של תאורה עם עדשות שונות על החלק הקדמי של מתקן.

אם לפני מספר כמה שנים היינו קונים נורות PAR 64 ו PAR 56 נורות, היום ה-PAR הוחלף לתומאס לד או PAR לד, וככלל, נמליץ לצרכן לעבור לפנסי לדים הנותנים את היתרונות הבאים: חיסכון בחשמל, תפוקת חום נמוכה מאוד, בלאי נמוך, נורת לד יכולה להחזיק עד 100 אלף שעות עבודה.

ישנן עוד אופציות לפנסים חכמים – למשל מובינג הד זום ווש המאפשר לנו לבחור את זווית אלומת האור על ידי מנגנון חכם הניתן לתכנות ושליטה על ידי פיקוד תאורה (קונטרולר) או תקשורת DMX 512. אנשים אוהבים את הפנס הזה מאחר והוא מאפשר יצירת סוגי אווירה שונים בפנס אחד בהשפעת המפתח של עדשות הפנס. פעם היו קונים פנסים במפתחים קבועים מראש וזה היה מגביל אותם ויוצר צורך לקנות כמה סוגי של פנסים אם מפתחים שונים  – צר מאוד, צר (15 מעלות), בינוני, או רחב (51 מעלות).

ניתן לקנות את פנסי השטיפה בצבעים שונים:

RGB אדום ירוק כחול

RGBW אדום ירוק כחול לבן

WW לבן חם

UV אולטרה סגול

נוריות אלה מאפשרות ייצוג צבע עשיר יותר על הבמה.

תאורת ספוט

הספוט הוא האח היוקרתי יותר של תאורת השטיפה. מטרתו של הספוט, וככלל מטרתינו בהצבת תאורה בחלל, היא להאיר את הדברים אותם נרצה להדגיש. למשל אם מדובר בהופעת מוזיקה, נרצה להדגיש את הסולן, או נגן מסויים בשלב מסויים בהופעה. או בחתונה, נרצה להדגיש את החתן והכלה על הרחבה בשיר הסלואו. הספוט נותן מראה נקי בחלל.

פנס ספוט מגיע לרוב עם צמצם,  שנותן פוקוס המצמצם את זווית אלומת האור לפי הצורך. ניתן לשלוט גם ברכות האור ופיזורו.

דבר נוסף לפנסי ספוט הוא הגובואים (GOBOS)   שאלה מיצגים אופטיים של צורות שונות. אלה בעצם פילטרים היוצרים צורות שונות. ניתן להקרין בעזרתם – אייקונים, לוגו של חברה ועוד. ניתן לסובב את הגובואים וליצור אפקטים מעניינים שונים.

LS90 של ביג דיפר ו- LS 150 של סקיילייט הם פנסי ספוט לד מומלצים.

תאורת בים

פנסי בים הם כמו הילד החדש בשכונה, הוא גוף היברידיש בדרך כלל משרת מטרה אחת – לתת תאורה בוהקת, באלומה חזקה לאורך הבמה. לפנסי הבים עדשות רחבות לפיזור האור, וגם אלומה דמויית לייזר. בתאורת בים יש גלגלי צבעים, ערבוב של גובואים, יש גם פנסים היברידיים שהם ספוט ובים גם יחד ונותנים לאותו פנס לשחק מספר תפקידים על הבמה.

מבחינה פונקציונלית נראה כי פנס בים לא משחק תפקיד משמעותי על הבמה, עם זאת פנסים אלה  משחקים תפקידים דרמטיים ובעלי כוח ומראה אנרגטי בהשפעתם על הבמה. הם יכולים להיות כתאורת סולו בבקלייט וליצור מראה משמעותי על הבמה.

שימוש בערפל על הבמה

ראוי להזכיר כי בעוד פנסי שטיפה אינם דורשים ערפל, פנסי ספוט ובים היושבים על טראסים או קורות דורשים כמות מספקת של ערפל על מנת להשיג את מטרתם. האפקט המירבי של גופי תאורה אלה הוא קרן האור בפועל, ולא רק מה היא מאירה. כאשר הבמה מוארת במגוון פנסי בים אפקטים שונים וצבעים בתוך הערפל, אז הבמה מתמלאת באמת עם אור ומשיגה מראה מרשים.

מה שזה אומר הוא שאם יש לך דפוס gobo בפנס ספוט חכם, במקרה שאין ערפל, והגובו מוקרן לרצפה, איש לא ישים לב לקיומו, עד שיפגע ברצפה, ויהיה הרבה פחות מורגש ומשמעותי, מאשר אם היה ערפל על הבמה וקרני הגובו היו חודרות בתוכו. כנ”ל לגבי פנסי בים. לכן, אם רוצים לתת שואו מרשים ואיכותי של תאורה, מומלץ לכלול מכונת ערפל בחוויה זו.

לסיכום

עיצוב תאורה טוב הוא כאשר המעצב מפיק את המירב מגופי התאורה שיש לו. אי אפשר לומר כי פנס אחד הוא טוב יותר מאשר אחר, או שיש צורך ליצור תערובת של כל שלוש סוגי התאורה. אלא, להבין את כל הפרטים הקטנים, יכולותיו וחסרונותיו של כל פנס, ואיך אלה יאפשרו למעצב, מנהל התאורה או הדיג’יי למקסם את עיצוב התאורה שלו ולהשיג את המגוון הרחב ביותר שנראה אפשרי.

פוסטים אחרונים

צפו בפוסטים במאמרים ובמדריכים האחרונים שלנו.